משה רבנו

       
       

 

משה רבנו, גדול הנביאים שקמו לישראל

"וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה, אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים" (ספר דברים פרק לד פס' 10)

משה רבנו בן עמרם ויוכבד, משבט לוי,  משחרר העם מעבדות לחירות, מייסד הדת היהודית, מנהיג מדיני, נביא ומחוקק, שהעניק לעם ישראל את עשרת הדיברות.

אישיותו של משה תופסת מקום  מרכזי ועיקרי בתורה. על הולדתו ועד שנתו השמונים, השנה בה נעשה שליחו של אלוהים להושיע את ישראל, מסופר בפרק אחד בלבד ואילו משנתו השמונים ועד מותו מסופר בארבעת ספרי התורה.

 

הגזרות נגד בני ישראל הגיעו לשיאן. פרעה גזר להשליך היאורה כל בן הנולד לבני ישראל. והנה על רקע אפל זה, בוקע פתאום אור: "ותהר האשה ותלד בן, ותרא אותו כי טוב הוא" - הכל רע מסביב, אך הרך הנולד טוב הוא. - לידת משה הדליקה את האור הראשון באפלה - את התקווה לגאולה. אך האם יחיה הילד? היינצל?

כמה מופלאות דרכי ההשגחה האלוהית. לאחר שמשה הושם בתיבה ולתוך היאור - אל הבלתי נודע -  באה ההצלה מידי בת פרעה שמוצאת אותו ומאמצת אותו לבן. 

משה גדל בביתו של אותו פרעה שגזר "כל בן היאורה תשליכוהו". כנסיך - לא כעבד - הוא גדל כבן חורין -  כי לא עבד יוכל לגאול את עם ישראל - רק הוא  שקבל חנוך מלוכני עתיד להנהיג את בני ישראל משעבוד לחרות. משה ניצל בזכות עתידו.

 

אך לא לאורך ימים עתיד משה לשבת בבית פרעה - משה נועד לחיים אחרים: "ויהי בימים ההם ויגדל משה ויצא אל אחיו...וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו...ויך את המצרי ויטמנהו בחול".  - ועתה חייב משה  לברוח, שמא ייודע הדבר לפרעה. וכך הוא מגיע למדבר - לאותו מדבר בו יוביל את עם ישראל למולדתו - אותו מדבר שעליו להכיר ולדעת אותו.

 

ההקדשה של משה היא ההתגלות הראשונה בתנ"ך שבה מתגלה אלוהים לאדם, כדי לשלחו למלא תפקיד. להקדשת משה ולשליחותו היו כמה תכליות: הראשונה - הוצאת בני ישראל ממצרים. השניה - הולכת בני ישראל אל הארץ המיועדת להם. השלישית - הבאת בני ישראל להר סיני, כדי שיקבלו בו את התורה וכדי שתיכרת הברית בין אלוהים וישראל. הרביעית - יצירת אמונה מונותיאיסטית - האמונה באל אחד.

 ומי מתאים יותר ממנו למשימה זו? הוא שגדל באוירה מצרית ובתרבות מצרית וקבל חינוך מצרי ומכיר את דרך מחשבתם - אין מתאים ממנו לנהל משא ומתן עם המצרים על הוצאת העם ממצרים. אך למשה שהנו עניו מטבעו, הִיסוסים וספקות באשר להצלחתו במשימה.  הוא נעתר רק לאחר שה' מבטיח "כי אהיה עמך". 

 

ואכן, באותות ובמופתים מוציא משה את בני ישראל ממצריים. עתה עליו להוכיח עצמו כמנהיג. עליו לשכנע את העם שלמרות כל הסכנות, הסבל הנוסף והקורבנות, סופם להיגאל. היה עליו להתגבר על כל התלונות והמרידות, לטפל בכל המשאלות.

במשך ארבעים שנה חינך משה את העם, לימדו חוקים ומשפטים , נתן לו את התורה, ארגן את העם במשטר צדק, הפך אותם מעבדים לבני חורין.

מאפיין בולט של משה היא הגבורה הנפשית. הוא מציל את העברי מידי הנוגש המצרי, והוא מציל את בנות יתרו מידי הרועים. והוא מתייצב לפני פרעה המלך הגדול של מצרים ודורש את שחרורו של העם.

 

משה עשה את האמונה המונותיאיסטית באל אחד ויחיד לנחלת עם שלם. הוא גם העביר להם יסודות נוספים של התורה - החרות האישית של האדם, אהבת האדם, הצורך בעזרה לעני ולחלש, הבחירה החופשית, שכר ועונש והאפשרות של החוטא לחזור בתשובה. משה נתן לישראל ולעולם כולו את תורת האלוהים.  משה קבע את אורח חייו הדתי, הלאומי והחברתי של העם כולו לכל דורותיו.  

 

אישיותו של משה היא האישיות המקראית הגדולה והנעלה, אבל, התורה חוזרת ומדגישה, בכל לשון של הדגשה שבמצוות ה' מילא משה את תפקידו - הוא שמש המתווך בין ה' לבין עמו. (וזו גם הסיבה שאין שמו של משה מופיע בהגדה של פסח).

 משה הוא גדול הנביאים. שום נביא לא יצר תורה ולא נתן תורה לישראל. כל הנביאים האחרים באו רק כדי לחזק את דברי משה ולדרוש מהעם לקיימם.

עליו אמרו:"ממשה ועד משה - לא קם כמשה".

 

הרמב"ם: "אין הנבואה שורה אלא על חכם, גיבור עשיר וענו", וכאב טיפוס לתכונות אלה הוא מציין את דמותו של משה.

 

בנוסף להיותו מנהיג גדול היה משה גדול הסופרים והמשוררים שבכל הדורות. אם חיבר את הסיפורים של "בראשית" (כך לפי הסברה), הרי שאין סופר כמוהו. אם חיבר את "שירת הים" ואת שירת "האזינו", אין משורר גדול ממנו. ואם כתב את הכתוב בספר "דברים" הרי הוא, כדברי המדרש: "ספרא רבא של ישראל" - הסופר הגדול של ישראל

 

על פי המסורת משה נולד ונפטר בז' באדר. על פי ספר דברים נפטר משה לפני כניסת העם לארץ המובטחת  -  הוא רק צפה בה מהר נבו. מקום קבורתו לא נודע, ולכן נקבע יום מותו ביום הזכרון לחללי צה"ל וקורבנות השואה שמקום קבורתם לא נודע: 

"וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה עֶבֶד ה' בְּאֶרֶץ מוֹאָב ... וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת [מקום] קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה. וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה" (ספר דברים פרק לד פס' 5 – 7).

 

משה והגדי  מדוע נבחר משה לפי חז"ל לפי (בראשית רבה פרשה ב)

מֹשֶׁה, לֹא בְּחָנוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶלָּא בַּצֹּאן. אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ: כְּשֶׁהָיָה מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָׁלוֹם רוֹעֵה צֹאנוֹ שֶׁל יִתְרוֹ בַּמִדְבָּר, בָּרַח מִמֶּנּוּ גְּדִי, וְרָץ אַחֲרָיו עַד שֶּהִגִּיעַ לִמְקוֹם מַחְסֵה. כֵּיוָן שֶּהִגִּיעַ לִמְקוֹם מַחְסֵה, נִזְדַּמְּנָה לוֹ בְּרֵכָה שֶּל מַיִם, וְעָמַד הַגְּדִי לִשְּתוֹת. כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ מֹשֶׁה אֶצְלוֹ, אָמַר: "אֲנִי לֹא הָיִיתִי יוֹדֵעַ שֶׁרָץ הָיִיתָ מִפְּנֵי צָמָא. עָיֵף אַתָּה." הִרְכִּיבוֹ עַל כְּתֵפוֹ וְהָיָה מְהַלֵּךְ. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: יֵשׁ לְךָ רַחֲמִים לִנְהֹג צֹאנוֹ שֶׁל בָּשָׂר וְדָם כָּךְ חַיֶּיךָ, אַתָּה תִּרְעֶה צֹאנִי יִשְׂרָאֵל

 

דמותו של משה ואישיותו ריתקה אומנים רבים והוא משמש נושא ליצירות רבות בכל שטחי האומנות.

 

כל הזכויות לאתר שמורות לבעל האתר ולו בלבד ,אם ראיתם חומר פוגע אנא דווחו לנו ונורידו , האתר נבנה על ידי יו-יו בניית אתרים בחינם כנסו ובנו לכם אתר בחינם שייך ליו-יו אתר פנאי לילדים ונוער האתר שיש בו הכל
דיווח על אתר
משחקים | אתרים לבנות | משפטים לפייסבוק | סרטונים מצחיקים | רקעים | בדיחות | משחקים יפים | משחקי בנות | משחקים לאייפון | משחקים חינם | חיפוש משחקים | משחקים וירטואלים |
משחקי דפדפן | דפי צביעה | עולם הדוגמניות | קונטר סטרייק | אתרים לילדים | 250 משחקים | עולם המשחקים | באבלס | תמונות מצחיקות | סטטוסים לפייסבוק | טריוויה | קטנטנים | 200 משחקים | טיפו משחקים - 365 משחקים |